In onze samenleving komt het tegenwoordig steeds vaker voor dat mensen depressief zijn. Dit kan een psychische oorzaken hebben, zoals opvoeding, ongelukkige jeugd en/of adolescentie en/ of trauma’s. Echter waar veel minder over te vinden is is dat een depressie ook een lichamelijke oorzaak kan hebben zoals een endorfineproblematiek en/of een falende schildklier (o.a. ziekte van Hashimoto). Vaak probeert met de psychische oorzaak te verhelpen met psychotherapie, hypnose/ regressie therapie en/of antidepressiva. De patiënt kan de depressie hiermee moeilijk overwinnen omdat de lichamelijke oorzaak blijft. Ziekten van de schildklier komen vaak voor. Men schat dat meer dan 500.000 Nederlanders een vorm van schildklierziekte hebben. Schildklierziekten komen veel vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Een veel voorkomende oorzaak van depressies met een lichamelijke oorzaak is de falende schildklier (hypothyreoïdie). Onderzoek heeft aangewezen dat 10-15% van de depressieve mensen een te slecht werkende schildklier heeft. Deze mensen zouden dus gebaat zijn bij het krijgen van schildklierhormonen in plaats van antidepressiva. Doorgaans als de patiënt goed is ingesteld op schildklier medicatie verdwijnt namelijk ook de depressie. Van de ernstige depressie patiënten die niet goed reageren op antidepressiva heeft zelfs 52% een aantoonbare schildklierziekte. Ook stemmingswisselingen en paniek aanvallen kunnen door de schildklier veroorzaakt worden, en met schildkliermedicijnen worden opgelost. Een falende schilklier kan aangetoond worden door een bloedonderzoek. Ook zijn er schildklierafwijking die niet in het bloed aantoonbaar zijn. Langdurige stress en/of trauma veroorzaken een verhoogd cortisol (anti stresshormoon) hetgeen kan resulteren in een verminderde omzetting naar of een blokkade van het werkzame schildklierhormoon (Reverse T3). Deze blokkade is vaak een epi-genetische verworvenheid en kan doormiddel van een bloedonderzoek aangetoond worden. Klachten van een ‘te trage schildklier’ Een ‘te trage schildklier’ (hypothyreoïdie) komt naar schatting bij een op de acht vrouwen voor. Er zijn erg veel klachten die op hypothyreoïdie kunnen duiden zoals:

• gewichtstoename (of soms ook -afname),
  • kouwelijkheid (handen en voeten), moeheid, ME/ CVS,
  • afwijkingen immuunsysteem: infecties: cystitis, luchtweginfecties, artritis,
  • darmklachten,
  • (postnatale) depressie klachten, je heel ongelukkig voelen, het blije gevoel bij dingen missen, alles negatief zien, je afvragen wat de zin van dingen is, niks doet je meer plezier,
  • paniekgevoel, constant stressgevoel, je heel druk maken om alles, niet kunnen ontspannen, gedachten die blijven malen door je hoofd, gedachten die obsessief in je hoofd blijven zelfs al slaan ze nergens op, dingen niet kunnen loslaten, snel geagiteerd zijn, snel van slag zijn,
  • negatief zelfbeeld, jezelf haten, erge onzekerheid, onzekerheid over sociaal contact, niet van jezelf op aankunnen, je gevoelens niet meer vertrouwen, je aangetrokken tot donkere dingen en zelfbeschadiging,
  • stemmingswisselingen, huilbuien, irritatieaanvallen, afwisselend blije en depressieve rotstemmingen, soms elk half uur anders zonder reden, vreemde gevoelens over dingen en mensen die niet kloppen en blijven hangen,
  • concentratiestoornissen, geheugenstoornissen, niks meer kunnen onthouden, alles door elkaar gooien, geen gesprek meer kunnen volgen, verstrooidheid, spullen krijtraken, de weg niet meer kunnen vinden (ook op bekende plekken),
  • dingen uitstellen, nergens meer toe komen, nergens meer fut/durf voor hebben, niks meer kunnen presteren,
  • neurologisch: hoofdpijn, slaapstoornissen, moeheid , verminderde eetlust, doofheid en oorsuizen, duizeligheid , oogproblemen,
  • huid: droog en pafferig, vooral onder de ogen,
  • haar: uitval, verlies wimpers en wenkbrauwen,
  • nagel: boos en brokkelig,
  • menstruatie stoornissen, heftig, pre menstruaal syndroom (PMS) , soms ook uitblijven van menstruatie,
  • obsessieve stoornis,
  • borderline syndroom,
  • ADHD, ADD, AD/HD, autisme, hyperactief,
  • verminderde libido , onvruchtbaarheid,
  • fibromyalgie: spier- en gewrichtsklachten (pijn, met name ‘s ochtends stijfheid, reumaklachten, spieren moeilijk kunnen ontspannen),
  • hart- en bloedvaten: hartkloppingen, vochtophopingen, blauwe plekken, bij veel patiënten langzame hartslag,
  • allergieën, eczeem,
  • arthrose (achtige) klachten, arthritis klachten,
  • onvruchtbaar/miskramen, miskramen,
  • carpaal tunnel syndroom (beter bekend als RSI, de muisarm),
  • kortademigheid, astma achtige klachten,
  • hese, krakende stem,
  • snel blauwe plekken,
  • haaruitval,
  • oogklachten: droge ogen, gevoel alsof er zand in zit. Soms ook exophthalmus en
  • bloed: verhoogd cholesterol en homocysteine gehalte, bloedarmoede.