Wat is Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) Het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) werd vroeger ook wel spastische darm, spastische dikke darm of spastisch colon genoemd. In het Engels heet het Irritable Bowel Syndrome (IBS). PDS valt onder de zogenaamde functionele buikklachten en is de meest voorkomende chronische darmstoornis. Minimaal 10% van de Nederlandse bevolking heeft PDS, maar wereldwijd onderzoek wijst uit dat tot 20% van de bevolking PDS-klachten zou kunnen hebben. Maar liefst 75% hiervan is vrouw. Ook bij kinderen komt PDS voor. Symptomen Prikkelbare Darm Syndroom

PDS-klachten verschillen van persoon tot persoon. Zelfs bij één persoon kunnen de klachten van dag tot dag verschillen. Perioden met en zonder klachten kunnen elkaar ook afwisselen. Het meest kenmerkende symptoom van Prikkelbare Darm Syndroom is zeurende, krampende of stekende pijn in de buik. Deze kan zeer hevig zijn. Een deel van de PDS-patiënten heeft vooral ‘s avonds en ‘s nachts buikpijn, al dan niet gepaard gaande met aandrang. De buikpijn vermindert soms na de stoelgang of het laten van een wind. PDS gaat gepaard met een afwijkend ontlastingspatroon. Een deel van de PDS-patiënten heeft met name last van verstopping, anderen hebben vooral last van diarree. Een ontlastingspatroon waarbij verstopping en diarree elkaar afwisselen komt ook vaak voor. Het ontlastingspatroon kan gedurende de dag wijzigen. Plotselinge niet houdbare aandrang komt veel voor. Hiernaast hebben PDS-patiënten vaak andere maagdarmklachten. Veel voorkomend zijn gasvorming, winderigheid, een opgeblazen gevoel, een opgezette buik, zuurbranden, slikklachten, een brok in de keel. Daarnaast is vermoeidheid ook een PDS-symptoom. PDS-patiënten hebben vaak ook heel andere klachten, die niet onder de PDS-symptomen vallen. Voorbeelden hiervan zijn spierpijn, rugpijn, hoofdpijn, problemen met plassen, onregelmatige menstruatie en pijn tijdens of na de seksuele gemeenschap. Niet alle PDS-patiënten hebben hier last van. Behandeling Prikkelbare Darm Syndroom De BeterKliniek heeft een goede behandeling voor PDS. Onze behandeling start met het zoeken naar de oorzaak. Wij hebben sterke aanwijzingen dat de oorzaken te vinden zijn in stress, trauma en het niet kunnen afbreken van exorfinen, ofwel natuurlijke morfinen, in de voeding. In enkele gevallen kunnen ook bepaalde plant stoffen zoals bijvoorbeeld lectinen het probleem zijn. Voornoemde oorzaken resulteren in een zogenaamde lekkende darm met als gevolg een auto-immuunreactie, laaggradige ontstekingen en een verhoging van histamine. Ook wordt het endorfinesysteem minder gevoelig wat ook kan resulteren in auto-immuunziekten en psychische problematiek. De BeterKliniek heeft veel ervaring met het behandelen van een endorfine problematiek, een lekkende darm en auto-immuunreacties. Experimenteer niet zelf maar consulteer een arts of een deskundig therapeut. Hypnose therapie kan bij PDS de klachten verminderen en helpen om beter met de aandoening om te gaan. U kunt via de BeterKliniek een ervaren hypnose therapeut consulteren.