De oorzaak van een auto immuunziekte zoals de ziekte van Hashimoto is vaak gelegen in de verstoring van het endorfinesysteem, de NMDA receptor en een lekkende darm. We zien vaak dat patienten ook andere auto immuunziekten ontwikkelen en dat de antistoffen van de schildklier als eerst gevonden worden. Behalve een auto-immuunziekte kunnen ook chronische stress en trauma een verkeerde omzetting van het schildklierhormoon veroorzaken. Deze laatste worden vaak over het hoofd gezien. De behandelingen van BeterKliniek is dan ook gericht op de oorzaak van de auto immuunziekte.

Wat is de ziekte van Hashimoto?:

De ziekte van Hashimoto (hashimoto-thyroiditis) is een chronische ontsteking van de schildklier, waarbij je schildklier te traag (hypothyroïdie) of soms helemaal niet meer werkt. Hierdoor maakt je lichaam te weinig of helemaal geen schildklierhormoon aan.De schildklier bevindt zich aan de voorkant van je hals, direct boven het kuiltje in je hals. Je schildklier maakt schildklierhormonen aan en geeft die af aan het bloed. Via het bloed worden die hormonen vervoerd naar al je cellen en organen. Deze hormonen geven je cellen en organen genoeg energie om goed hun werk te kunnen doen.

Oorzaak van de ziekte van Hashimoto:

De ziekte van Hashimoto is een auto-immuunziekte. Dit houdt in dat je afweersysteem je eigen cellen (lichaamseigen cellen) aanvalt. In dit geval worden je schildkliercellen aangevallen, waardoor er een chronische ontsteking in je schildklier ontstaat. Hierdoor gaan deze cellen kapot, gaat je schildklier geleidelijk langzamer werken en wordt er steeds minder schildklierhormoon aangemaakt. Dit proces verloopt langzaam, waardoor je langzaam steeds meer klachten krijgt.Het is niet duidelijk waarom het afweersysteem zich tegen je schildkliercellen richt. Wel is bekend dat het vaker voorkomt bij mensen met een bepaalde erfelijke aanleg en andere auto-immuunziekten in de familie. De ziekte komt ook vaker voor bij vrouwen dan bij mannen en vooral bij vrouwen tussen de 30 en 50 jaar.

Symptomen van de ziekte van Hashimoto:

Door het tekort aan schildklierhormoon, werken een aantal processen in je lichaam wat trager. Hierdoor kun je de volgende klachten hebben:

• Het koud hebben.
  • Snel vermoeid zijn.
  • Een droge en dikkere huid.
  • Trage stoelgang (verstopping).
  • Haaruitval.
  • Gewichtstoename
  • Afname van je gehoor.
  • Pijn en krampen in je spieren.
  • Tintelingen in je vingers en handen.

Ook kan de ziekte van Hashimoto psychische stoornissen veroorzaken.Meestal gaat de functie van je schildklier zo langzaam achteruit, dat je er lange tijd niets van merkt.