Schizofrenie is een psychische stoornis die wordt gekenmerkt door aanhoudende of terugkerende episodes van psychose. Belangrijke symptomen zijn hallucinaties (meestal stemmen horen), wanen, paranoia en ongeorganiseerd denken. Andere symptomen zijn sociale terugtrekking, verminderde emotionele expressie en apathie. Symptomen treden meestal geleidelijk op, beginnen in de jonge volwassenheid en verdwijnen in veel gevallen nooit. Er is geen objectieve diagnostische test; de diagnose wordt gebruikt om waargenomen gedrag te beschrijven dat kan voortvloeien uit tal van verschillende oorzaken. Naast waargenomen gedrag zullen artsen bij het stellen van een diagnose ook een anamnese afnemen waarin de gerapporteerde ervaringen van de persoon en rapporten van anderen die bekend zijn met de persoon, zijn opgenomen. Om iemand met schizofrenie te diagnosticeren, moeten artsen bevestigen dat symptomen en functionele beperkingen zes maanden (DSM-5) of één maand (ICD-11) aanwezig zijn. Veel mensen met schizofrenie hebben andere psychische stoornissen, met name stoornissen in het gebruik van middelen, depressieve stoornissen, angststoornissen en obsessief-compulsieve stoornis.