Intraveneuze glutathion kan een positieve bijdrage bieden bij de behandeling van Parkinson. Het was dr. Perlmutter, een neuroloog uit de Verenigde Staten, die het verband ontdekte tussen de schade die vrije radicalen aanrichten in de hersenen en de ziekte van Parkinson. Voor de behandeling van Parkinson pakt hij de schade door vrije radicalen aan door gebruik te maken van een intraveneuze glutathion.

Zie hieronder een video over deze behandeling en de opmerkelijke resultaten die hiermee worden bereikt. Bij de behandeling wordt glutathion intraveneus (direct in de bloedbaan) toegediend.

De primaire oorzaak van Parkinson en onderzoek met intraveneuze glutathion

Glutathion is een antioxidant die door het lichaam zelf wordt aangemaakt. Deze stof is van vitaal belang voor de gezondheid van de hersenen en voor een gezonde leverfunctie. Patiënten met de ziekte van Parkinson krijgen, hebben een groot tekort aan glutathion. Dit feit wordt over het hoofd gezien door de conventionele en gebruikelijke benaderingen van deze ziekte. De gebruikelijke behandeling richt zich vrijwel uitsluitend op het stimuleren van de beschikbare hoeveelheid dopamine.

In een studie die werd uitgevoerd in Italië, kregen Parkinson patiënten gedurende 30 dagen tweemaal daags intraveneus glutathion toegediend. De deelnemers werden met tussenpozen van één maand tot zes maanden onderzocht. De symptomen van alle patiënten waren significant verbeterd na de therapie met glutathion. Er was zelfs sprake van een daling van 42 procent in invaliditeit. Zodra de therapie met glutathion stopte, stopte ook de effecten. De onderzoekers rapporteerden dat er vrijwel geen bijwerkingen zijn naar aanleiding van de behandeling.

Intraveneuze glutathion behandeling bij Parkinson

In 1998 begon Dr. Perlmutter met het toedienen van intraveneuze glutathion aan zijn patiënten in het Perlmutter Health Center (U.S.A.). Na de eerste toediening ervaren de patiënten vaak al na 15 minuten een verbetering van de symptomen. De Parkinson patiënten die behandeld zijn met glutathion ondervinden vrijwel altijd een grote verbetering met betrekking tot stijfheid, mobiliteit, spraak, humeur en tremor (trillen). Dr Perlmutter heeft patienten die noodgedwongen in een rolstoel zaten weer zien lopen na slechts een paar behandelingen met intraveneuze glutathion.

Optimale opname glutathion

Glutathion is de meest krachtige antioxidant in de hersenen en biedt bescherming van de hersenen tegen schade door vrije radicalen. De progressie van de ziekte kan hiermee worden vertraagd. Naast het feit dat intraveneuze glutathion de hersenen beschermt tegen de schade door vrije radicalen, maakt glutathion de cellen ook gevoeliger voor de neurotransmitter dopamine. Uit de onderzoeken van dr. Perlmutter blijkt dat glutathion therapie zeer goed werkt in combinatie met L-dopa, waardoor patiënten lagere doses van het geneesmiddel nodig hebben.

Nog een ander voordeel van deze therapie, is dat glutathion het ontgiftend vermogen van de lever verbetert. Hierdoor worden de hersenen beschermd tegen giftige stoffen die geassocieerd zijn met Ziekte van Parkinson. Glutathion kan niet oraal worden ingenomen, omdat het wordt afgebroken in de maag voordat het de bloedbaan kan bereiken. Om die reden kan het waardevol zijn om supplementen te gebruiken, zoals NAC en alfa-liponzuur, die de de maag omzeilen en via een natuurlijke weg glutathion niveaus een klein beetje verhogen.

Een echte glutathion boost wordt alleen bereikt wanneer het direct in de bloedbaan wordt toegediend. Intraveneuze glutathion therapie is tot op heden de beste optie om de glutathion spiegels significant te verhogen. Het lichaam heeft een constante bron van glutathion nodig om normaal te kunnen functioneren. Omdat Parkinson patiënten onvoldoende glutathion produceren, dienen ze hiervoor behandelingen te krijgen. Normaal gesproken wordt intraveneuze glutathion therapie één tot drie keer per week gegeven. Elke behandeling duurt ongeveer 20 minuten.

Inmiddels heeft onze kliniek ook veel patiënt ervaringen opgebouwd met andere ondersteunende behandelingen.