Intraveneuze Glutathion

Intraveneuze glutathion is een mogelijk ondersteunende behandeling bij de ziekte van Parkinson. Het was dr. Perlmutter, een neuroloog uit de Verenigde Staten, die het
 verband ontdekte tussen de schade die vrije radicalen aanrichten in de hersenen en de ziekte van Parkinson. In zijn behandeling van Parkinson pakt hij de schade door vrije radicalen aan, door gebruik te maken van een intraveneuze glutathion.

Zie hieronder een video over deze behandeling en de opmerkelijke resultaten die hiermee worden bereikt. Bij deze ondersteunende behandeling wordt glutathion intraveneus (direct in de bloedbaan) toegediend.

Glutathion is een antioxidant die door het lichaam zelf wordt aangemaakt. Deze stof is van vitaal belang voor de gezondheid van de hersenen en voor een gezonde leverfunctie. Patiënten die de ziekte van Parkinson krijgen, kunnen een groot tekort aan glutathion hebben.

In een studie die werd uitgevoerd in Italië, kregen Parkinson patiënten gedurende 30 dagen tweemaal daags intraveneus glutathion toegediend. De deelnemers werden met tussenpozen van één maand tot zes maanden onderzocht. De symptomen van alle patiënten waren significant verbeterd na de therapie met glutathion. Er was zelfs sprake van een daling van 42 procent in invaliditeit. Zodra de therapie met glutathion stopte, stopte ook de effecten. De onderzoekers rapporteerden dat er vrijwel geen bijwerkingen zijn naar aanleiding van de behandeling.

In 1998 begon Dr. Perlmutter met het toedienen van intraveneuze glutathion aan zijn patiënten in het Perlmutter Health Center (U.S.A.). Na de eerste toediening ervaren de patiënten vaak al na 15 minuten een verbetering van de symptomen. De Parkinson patiënten die behandeld zijn met glutathion kunnen een verbetering ervaren met betrekking tot stijfheid, mobiliteit, spraak, humeur en tremor (trillen).

Optimale opname glutathion

Glutathion is de meest krachtige antioxidant in de hersenen en biedt bescherming van de hersenen tegen schade door vrije radicalen. De progressie van de ziekte kan hiermee worden vertraagd. Naast het feit dat intraveneuze glutathion de hersenen beschermt tegen de schade door vrije radicalen, maakt glutathion de cellen ook gevoeliger voor de neurotransmitter dopamine. Uit de onderzoeken van dr. Perlmutter blijkt dat glutathion therapie zeer goed werkt in combinatie met L-dopa, waardoor patiënten lagere doses van het geneesmiddel nodig hebben.

Nog een ander voordeel van deze therapie, is dat glutathion het ontgiftend vermogen van de lever verbetert. Hierdoor worden de hersenen beschermd tegen giftige stoffen die geassocieerd zijn met Ziekte van Parkinson. Glutathion kan niet oraal worden ingenomen, omdat het wordt afgebroken in de maag voordat het de bloedbaan kan bereiken. Om die reden kan het waardevol zijn om supplementen te gebruiken, zoals NAC en alfa-liponzuur, die de de maag omzeilen en via een natuurlijke weg glutathion niveaus een klein beetje verhogen.

Een echte glutathion boost wordt alleen bereikt wanneer het direct in de bloedbaan wordt toegediend. Intraveneuze glutathion therapie is tot op heden de beste optie om de glutathion spiegels significant te verhogen.