Darmontstekingen (IBD) is een groep ontstekingsaandoeningen van de dikke darm en de dunne darm, waarbij de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa de belangrijkste typen zijn. De ziekte van Crohn treft de dunne darm en dikke darm, evenals de mond, slokdarm, maag en anus, terwijl colitis ulcerosa voornamelijk de dikke darm en het rectum aantast.

IBD komt ook voor bij honden en wordt verondersteld voort te komen uit een combinatie van gastheergenetica, darmmicro-omgeving, omgevingscomponenten en het immuunsysteem. Er is echter een voortdurende discussie dat de term “chronische enteropathie” misschien beter te gebruiken is dan “inflammatoire darmaandoening” bij honden, omdat deze verschilt van IBD bij mensen in hoe de honden op de behandeling reageren. Veel honden reageren bijvoorbeeld alleen op veranderingen in het dieet in vergelijking met mensen met IBD, die vaak een immunosuppressieve behandeling nodig hebben. Sommige honden hebben mogelijk ook een behandeling met immunosuppressiva of antibiotica nodig als veranderingen in het dieet niet voldoende zijn. Na uitsluiting van andere ziekten die kunnen leiden tot braken, diarree en buikpijn bij honden, worden vaak darmbiopten uitgevoerd om te onderzoeken wat voor soort ontsteking er optreedt (lymfoplasmacytisch, eosinofiel of granulomateus). Bij honden is aangetoond dat lage niveaus van cobalamine in het bloed een risicofactor zijn voor een negatief resultaat.