Zona, ook bekend als gordelroos, is een virale ziekte die wordt gekenmerkt door een pijnlijke huiduitslag met blaren in een gelokaliseerd gebied. Meestal komt de uitslag voor in een enkele, brede streep aan de linker- of rechterkant van het lichaam of gezicht. Twee tot vier dagen voordat de uitslag optreedt, kan er tintelingen of lokale pijn in het gebied zijn. Anders zijn er doorgaans weinig symptomen, hoewel sommige patiënten koorts of hoofdpijn kunnen hebben of zich moe voelen. De uitslag geneest meestal binnen twee tot vier weken; sommige mensen ontwikkelen echter aanhoudende zenuwpijn die maanden of jaren kan aanhouden, een aandoening die postherpetische neuralgie (PHN) wordt genoemd. Bij mensen met een slechte immuunfunctie kan de uitslag op grote schaal voorkomen. Als de uitslag het oog betreft, kan verlies van het gezichtsvermogen optreden.

Gordelroos en waterpokken zijn verschillende menselijke ziekten, maar zijn nauw verwant in hun levenscyclus. Beide zijn afkomstig van infectie van een individu met het varicella zoster-virus (VZV). Waterpokken, ook wel varicella genoemd, is het gevolg van de eerste infectie met het virus, meestal tijdens de kindertijd of adolescentie. Als de waterpokken eenmaal zijn verdwenen, kan het virus jarenlang of decennia inactief (slapend) blijven in menselijke zenuwcellen, waarna het opnieuw kan worden geactiveerd. Gordelroos ontstaat wanneer het slapende varicella-virus opnieuw wordt geactiveerd. Vervolgens reist het virus langs zenuwlichamen naar zenuwuiteinden in de huid, waar blaren ontstaan. Tijdens een uitbraak van gordelroos kan blootstelling aan het varicella-virus dat wordt aangetroffen in gordelroosblaren waterpokken veroorzaken bij iemand die nog geen waterpokken heeft gehad; deze eerste infectie veroorzaakt echter geen gordelroos. Hoe het virus in het lichaam sluimerend blijft of vervolgens opnieuw wordt geactiveerd, is niet goed begrepen.

Risicofactoren voor reactivering van het slapende virus zijn onder meer ouderdom, een slechte immuunfunctie en waterpokken hebben opgelopen vóór de leeftijd van 18 maanden. De diagnose is meestal gebaseerd op de gepresenteerde tekenen en symptomen. Varicella zoster-virus is niet hetzelfde als herpes simplex-virus, hoewel beide tot dezelfde familie van herpesvirussen behoren.