Slaapproblemen of somnipathie, is een medische stoornis van het slaappatroon van een persoon. Sommige slaapstoornissen zijn ernstig genoeg om het normale fysieke, mentale, sociale en emotionele functioneren te verstoren. Polysomnografie en actigrafie zijn tests die vaak worden besteld voor sommige slaapstoornissen.

Verstoringen in de slaap kunnen worden veroorzaakt door verschillende problemen, waaronder tandenknarsen (bruxisme) en nachtmerries. Wanneer een persoon moeite heeft met inslapen en/of doorslapen zonder duidelijke oorzaak, wordt dit slapeloosheid genoemd.

Slaapstoornissen worden grofweg ingedeeld in dyssomnieën, parasomnieën, slaapstoornissen in het circadiane ritme waarbij de timing van de slaap betrokken is, en andere stoornissen, waaronder stoornissen die worden veroorzaakt door medische of psychologische aandoeningen.

De meest voorkomende slaapstoornis is slapeloosheid. Andere zijn slaapapneu, narcolepsie en hypersomnie (overmatige slaperigheid op ongepaste tijden), slaapziekte (verstoring van de slaapcyclus door infectie), slaapwandelen en nachtmerries. Beheer van slaapstoornissen die secundair zijn aan psychische, medische of verslavingsstoornissen, moet gericht zijn op de onderliggende aandoeningen.

Primaire slaapstoornissen komen vaak voor bij zowel kinderen als volwassenen. Er is echter een aanzienlijk gebrek aan bewustzijn bij kinderen met slaapstoornissen, omdat de meeste gevallen niet worden geïdentificeerd. Verschillende veelvoorkomende factoren die betrokken zijn bij het ontstaan van een slaapstoornis zijn onder meer verhoogd medicijngebruik, leeftijdsgerelateerde veranderingen in circadiane ritmes, veranderingen in omgeving en levensstijl en vooraf gediagnosticeerde fysiologische problemen en stress. Het risico op het ontwikkelen van slaapstoornissen bij ouderen is vooral verhoogd bij slaapstoornissen in de ademhaling, periodieke ledemaatbewegingen, rustelozebenensyndroom, REM-slaapgedragsstoornissen, slapeloosheid en circadiane ritmestoornissen.