Reumatoïde artritis (RA) is een langdurige auto-immuunziekte die voornamelijk gewrichten aantast. Het resulteert meestal in warme, gezwollen en pijnlijke gewrichten. Pijn en stijfheid verergeren vaak na rust. Meestal zijn de pols en handen hierbij betrokken, waarbij meestal dezelfde gewrichten aan beide zijden van het lichaam zijn betrokken. De ziekte kan ook andere delen van het lichaam aantasten, waaronder huid, ogen, longen, hart, zenuwen en bloed. Dit kan resulteren in een laag aantal rode bloedcellen, ontsteking rond de longen en ontsteking rond het hart. Koorts en lage energie kunnen ook aanwezig zijn. Vaak treden de symptomen geleidelijk op gedurende weken tot maanden.

Hoewel de oorzaak van reumatoïde artritis niet duidelijk is, wordt aangenomen dat er sprake is van een combinatie van genetische en omgevingsfactoren. Het onderliggende mechanisme houdt in dat het immuunsysteem van het lichaam de gewrichten aanvalt. Dit resulteert in ontsteking en verdikking van het gewrichtskapsel. Het beïnvloedt ook het onderliggende bot en kraakbeen. De diagnose wordt meestal gesteld op basis van de tekenen en symptomen van een persoon. Röntgenfoto’s en laboratoriumtests kunnen een diagnose ondersteunen of andere ziekten met vergelijkbare symptomen uitsluiten. Andere ziekten die zich op dezelfde manier kunnen voordoen, zijn onder meer systemische lupus erythematosus, artritis psoriatica en fibromyalgie.