Restless legs of Rustelozebenensyndroom (RBS), nu bekend als de ziekte van Willis-Ekbom (WED), is over het algemeen een langdurige aandoening die een sterke drang veroorzaakt om de benen te bewegen. Er is vaak een onaangenaam gevoel in de benen dat iets verbetert door ze te bewegen. Dit wordt vaak beschreven als pijn, tintelingen of kruipen in de natuur. Af en toe kunnen ook armen worden aangetast. De gevoelens treden over het algemeen op in rust en kunnen het daarom moeilijk maken om te slapen. Door de verstoring van de slaap kunnen mensen met RBS slaperigheid overdag, weinig energie, prikkelbaarheid en een depressieve stemming hebben. Bovendien hebben veel ledematen spiertrekkingen tijdens de slaap. RBS is niet hetzelfde als het gebruikelijke tikken met de voet of het schommelen van de benen.

Risicofactoren voor RBS zijn onder meer een laag ijzergehalte, nierfalen, de ziekte van Parkinson, diabetes mellitus, reumatoïde artritis, zwangerschap en coeliakie. Een aantal medicijnen kan ook de aandoening veroorzaken, waaronder antidepressiva, antipsychotica, antihistaminica en calciumantagonisten. Er zijn twee hoofdtypen. Een daarvan is RBS met vroege aanvang, die begint vóór de leeftijd van 45, in families voorkomt en na verloop van tijd verergert. De andere is late onset RLS die begint na de leeftijd van 45, plotseling begint en niet verergert. De diagnose is over het algemeen gebaseerd op de symptomen van een persoon na uitsluiting van andere mogelijke oorzaken.