Premenstrueel syndroom (PMS) verwijst naar emotionele en fysieke symptomen die regelmatig optreden in de één tot twee weken voor het begin van elke menstruatie. Symptomen verdwijnen rond het begin van de bloeding. Verschillende vrouwen ervaren verschillende symptomen. De algemene emotionele symptomen zijn prikkelbaarheid en stemmingswisselingen, terwijl de algemene fysieke symptomen acne, gevoelige borsten, een opgeblazen gevoel en vermoeidheid zijn; deze worden ook gezien bij vrouwen zonder PMS. Vaak zijn de symptomen ongeveer zes dagen aanwezig. Het symptomenpatroon van een persoon kan in de loop van de tijd veranderen. Symptomen treden niet op tijdens de zwangerschap of na de menopauze.

Diagnose vereist een consistent patroon van emotionele en fysieke symptomen die optreden na de eisprong en vóór de menstruatie in een mate die het normale leven verstoort. Emotionele symptomen mogen niet aanwezig zijn tijdens het eerste deel van de menstruatiecyclus. Een dagelijkse lijst met symptomen gedurende een paar maanden kan helpen bij de diagnose. Andere aandoeningen die soortgelijke symptomen veroorzaken, moeten worden uitgesloten voordat een diagnose wordt gesteld.

De oorzaak van PMS is onduidelijk, maar er wordt aangenomen dat het onderliggende mechanisme veranderingen in de hormoonspiegels met zich meebrengt. Het verminderen van zout, alcohol, cafeïne en stress, samen met meer lichaamsbeweging, is meestal het enige dat wordt aanbevolen bij mensen met milde symptomen. Calcium- en vitamine D-suppletie kan bij sommigen nuttig zijn.