Multiple sclerose (MS), ook bekend als encefalomyelitis disseminata, is de meest voorkomende demyeliniserende ziekte waarbij de isolerende omhulsels van zenuwcellen in de hersenen en het ruggenmerg zijn beschadigd. Deze schade verstoort het vermogen van delen van het zenuwstelsel om signalen door te geven, wat resulteert in een reeks tekenen en symptomen, waaronder fysieke, mentale en soms psychiatrische problemen. Specifieke symptomen kunnen dubbelzien, blindheid in één oog, spierzwakte en problemen met gevoel of coördinatie zijn. MS neemt verschillende vormen aan, waarbij nieuwe symptomen optreden in geïsoleerde aanvallen (recidiverende vormen) of zich in de loop van de tijd opbouwen (progressieve vormen). Tussen aanvallen door kunnen de symptomen volledig verdwijnen, hoewel er vaak blijvende neurologische problemen bestaan, vooral naarmate de ziekte vordert.

Hoewel de oorzaak onduidelijk is, wordt aangenomen dat het onderliggende mechanisme ofwel vernietiging door het immuunsysteem of falen van de myeline-producerende cellen is. Voorgestelde oorzaken hiervoor zijn genetica en omgevingsfactoren, zoals virale infecties. MS wordt meestal gediagnosticeerd op basis van de aanwezige tekenen en symptomen en de resultaten van ondersteunende medische tests.