Middenoorontsteking (Otitis media) is een groep ontstekingsziekten van het middenoor. Een van de twee belangrijkste typen is acute otitis media (AOM), een infectie met een snel begin die zich meestal presenteert met oorpijn. Bij jonge kinderen kan dit leiden tot trekken aan het oor, meer huilen en slecht slapen. Verminderd eten en koorts kunnen ook aanwezig zijn. Het andere hoofdtype is middenoorontsteking met effusie (OME), meestal niet geassocieerd met symptomen, hoewel af en toe een gevoel van volheid wordt beschreven; het wordt gedefinieerd als de aanwezigheid van niet-infectieuze vloeistof in het middenoor die weken of maanden kan aanhouden, vaak na een episode van acute middenoorontsteking. Chronische etterige otitis media (CSOM) is een middenoorontsteking die resulteert in een geperforeerd trommelvlies met afscheiding uit het oor gedurende meer dan zes weken. Het kan een complicatie zijn van acute middenoorontsteking. Pijn is zelden aanwezig. Alle drie soorten otitis media kunnen in verband worden gebracht met gehoorverlies. Als kinderen met gehoorverlies als gevolg van OME geen gebarentaal leren, kan dit hun leervermogen beïnvloeden.

De oorzaak van AOM is gerelateerd aan de anatomie van de kindertijd en de immuunfunctie. Er kunnen bacteriën of virussen bij betrokken zijn. Risicofactoren zijn blootstelling aan rook, het gebruik van fopspenen en het bijwonen van de kinderopvang. Het komt vaker voor bij inheemse volkeren en mensen met een gespleten lip en gehemelte of het syndroom van Down. OME komt vaak voor na AOM en kan verband houden met virale infecties van de bovenste luchtwegen, irriterende stoffen zoals rook of allergieën. Het kijken naar het trommelvlies is belangrijk voor het stellen van de juiste diagnose. Tekenen van AOM zijn onder meer uitpuilen of een gebrek aan beweging van het trommelvlies door een zuchtje lucht. Nieuwe afscheiding die geen verband houdt met otitis externa geeft ook de diagnose aan.

Een aantal maatregelen vermindert het risico op middenoorontsteking, waaronder vaccinatie tegen pneumokokken en griep, borstvoeding en het vermijden van tabaksrook. Het gebruik van pijnstillers voor AOM is belangrijk. Dit kan paracetamol (paracetamol), ibuprofen, benzocaïne-oordruppels of opioïden zijn. Bij AOM kunnen antibiotica het herstel versnellen, maar kunnen bijwerkingen optreden. Antibiotica worden vaak aanbevolen bij mensen met een ernstige ziekte of jonger dan twee jaar. Bij mensen met een minder ernstige ziekte kunnen ze alleen worden aanbevolen bij diegenen die na twee of drie dagen niet verbeteren. Het eerste antibioticum van keuze is meestal amoxicilline. Bij patiënten met frequente infecties kunnen tympanostomiebuizen herhaling verminderen. Bij kinderen met otitis media met effusie kunnen antibiotica de symptomen verbeteren, maar diarree, braken en huiduitslag veroorzaken.