Juveniele reuma is een type artritis dat gewrichtsontsteking en stijfheid veroorzaakt gedurende meer dan zes weken bij een kind van 16 jaar of jonger. Ontsteking veroorzaakt roodheid, zwelling, warmte en pijn in de gewrichten, hoewel veel kinderen met JRA niet klagen over gewrichtspijn. Elk gewricht kan worden aangetast en ontstekingen kunnen de mobiliteit van aangetaste gewrichten beperken.

JRA is een auto-immuunziekte, wat betekent dat het lichaam sommige van zijn eigen cellen en weefsels ten onrechte als vreemd identificeert. Het immuunsysteem, dat normaal gesproken helpt bij het afweren van schadelijke, vreemde stoffen zoals bacteriën of virussen, begint gezonde cellen en weefsels aan te vallen. Het resultaat is een ontsteking – gekenmerkt door roodheid, hitte, pijn en zwelling.

Onderzoekers weten nog steeds niet precies waarom het immuunsysteem misgaat bij kinderen die JRA ontwikkelen, hoewel ze vermoeden dat het een proces in twee stappen is. Ten eerste geeft iets in de genetische samenstelling van een kind hen de neiging om JRA te ontwikkelen. Dan veroorzaakt een omgevingsfactor, zoals een virus, de ontwikkeling van JRA.