Inflammatoire darmziekte (IBD) is een overkoepelende term die wordt gebruikt om aandoeningen te beschrijven waarbij sprake is van chronische ontsteking van uw spijsverteringskanaal. Typen IBD zijn onder meer:

Colitis ulcerosa. Deze aandoening omvat ontstekingen en zweren (zweren) langs de oppervlakkige bekleding van uw dikke darm (colon) en rectum.

Ziekte van Crohn. Dit type IBD wordt gekenmerkt door een ontsteking van het slijmvlies van uw spijsverteringskanaal, waarbij vaak de diepere lagen van het spijsverteringskanaal betrokken zijn.

Zowel colitis ulcerosa als de ziekte van Crohn worden gewoonlijk gekenmerkt door diarree, rectale bloedingen, buikpijn, vermoeidheid en gewichtsverlies.

Symptomen van inflammatoire darmaandoeningen variëren, afhankelijk van de ernst van de ontsteking en waar deze optreedt. Symptomen kunnen variëren van mild tot ernstig. U zult waarschijnlijk perioden van actieve ziekte hebben, gevolgd door perioden van remissie. Tekenen en symptomen die zowel bij de ziekte van Crohn als bij colitis ulcerosa voorkomen, zijn onder meer: diarree, vermoeidheid, buikpijn en krampen, bloed in uw ontlasting, verminderde eetlust, onbedoeld gewichtsverlies.