Epilepsie is een groep van niet-overdraagbare neurologische aandoeningen die worden gekenmerkt door terugkerende epileptische aanvallen. Epileptische aanvallen kunnen variëren van korte en bijna niet-detecteerbare perioden tot lange perioden van krachtig schudden als gevolg van abnormale elektrische activiteit in de hersenen. Deze afleveringen kunnen lichamelijk letsel tot gevolg hebben, hetzij rechtstreeks, zoals gebroken botten, hetzij door het veroorzaken van ongelukken. Bij epilepsie hebben aanvallen de neiging om terug te komen en hebben ze mogelijk geen directe onderliggende oorzaak. Geïsoleerde aanvallen die worden uitgelokt door een specifieke oorzaak, zoals vergiftiging, worden niet beschouwd als epilepsie. Mensen met epilepsie kunnen in verschillende delen van de wereld verschillend worden behandeld en ervaren verschillende gradaties van sociaal stigma vanwege hun aandoening.

Het onderliggende mechanisme van epileptische aanvallen is overmatige en abnormale neuronale activiteit in de cortex van de hersenen die kan worden waargenomen in het elektro-encefalogram (EEG) van een persoon. De reden waarom dit in de meeste gevallen van epilepsie optreedt, is niet bekend (idiopathisch); sommige gevallen treden op als gevolg van hersenletsel, beroerte, hersentumoren, herseninfecties of geboorteafwijkingen via een proces dat bekend staat als epileptogenese. Bekende genetische mutaties zijn direct gekoppeld aan een klein deel van de gevallen. De diagnose omvat het uitsluiten van andere aandoeningen die soortgelijke symptomen kunnen veroorzaken, zoals flauwvallen, en het bepalen of er een andere oorzaak van aanvallen aanwezig is, zoals alcoholontwenning of elektrolytenproblemen. Dit kan deels worden gedaan door de hersenen in beeld te brengen en bloedonderzoek uit te voeren. Epilepsie kan vaak worden bevestigd met een elektro-encefalogram (EEG), maar een normale test sluit de aandoening niet uit.

Epilepsie die optreedt als gevolg van andere problemen kan worden voorkomen. Aanvallen zijn in ongeveer 69% van de gevallen onder controle te houden met medicatie; goedkope anti-epileptische medicijnen zijn vaak beschikbaar. Bij degenen bij wie de aanvallen niet reageren op medicatie, kan een operatie, neurostimulatie of veranderingen in het dieet worden overwogen. Niet alle gevallen van epilepsie zijn levenslang, en veel mensen verbeteren tot het punt dat behandeling niet langer nodig is.