Diarree, is de aandoening waarbij u elke dag ten minste drie losse, vloeibare of waterige stoelgang heeft. Het duurt vaak een paar dagen en kan leiden tot uitdroging door vochtverlies. Tekenen van uitdroging beginnen vaak met verlies van de normale rekbaarheid van de huid en prikkelbaar gedrag. Dit kan leiden tot minder plassen, verlies van huidskleur, een snelle hartslag en een afname van het reactievermogen naarmate het ernstiger wordt. Losse maar niet-waterige ontlasting bij baby’s die uitsluitend borstvoeding krijgen, is echter normaal.

De meest voorkomende oorzaak is een infectie van de darmen als gevolg van een virus, bacterie of parasiet – een aandoening die ook wel gastro-enteritis wordt genoemd. Deze infecties worden vaak verkregen via voedsel of water dat besmet is met uitwerpselen, of rechtstreeks van een andere persoon die besmet is. De drie soorten diarree zijn: waterige diarree van korte duur, bloederige diarree van korte duur en aanhoudende diarree (die langer dan twee weken aanhoudt, die waterig of bloederig kan zijn). De kortdurende waterige diarree kan het gevolg zijn van cholera, hoewel dit zeldzaam is in de ontwikkelde wereld. Als er bloed aanwezig is, wordt dit ook wel dysenterie genoemd. Een aantal niet-infectieuze oorzaken kunnen diarree tot gevolg hebben. Deze omvatten lactose-intolerantie, prikkelbare darmsyndroom, niet-coeliakie glutengevoeligheid, coeliakie, inflammatoire darmziekte zoals colitis ulcerosa, hyperthyreoïdie, galzuurdiarree en een aantal medicijnen. In de meeste gevallen zijn ontlastingsculturen om de exacte oorzaak te bevestigen niet vereist.