Meervoudige chemische gevoeligheid (MCS), ook bekend als idiopathische omgevingsintoleranties (IEI), is een niet-herkende en controversiële diagnose die wordt gekenmerkt door chronische symptomen die worden toegeschreven aan blootstelling aan lage niveaus van veelgebruikte chemicaliën. Symptomen zijn meestal vaag en niet-specifiek. Ze kunnen vermoeidheid, hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid omvatten.

Hoewel deze symptomen slopend kunnen zijn, wordt MCS niet erkend als een organische, door chemicaliën veroorzaakte ziekte door de Wereldgezondheidsorganisatie, de American Medical Association, noch door een van de vele andere professionele medische organisaties. Geblindeerde klinische onderzoeken tonen aan dat mensen met MCS even vaak en even sterk reageren op placebo’s als op chemische stimuli; het bestaan en de ernst van symptomen is schijnbaar gerelateerd aan de perceptie dat een chemische stimulus aanwezig is.

Vaak toegeschreven stoffen zijn geurproducten (bijv. parfums), pesticiden, kunststoffen, synthetische stoffen, rook, aardolieproducten en verfdampen.