ziektebeelden

Hypoarousal

Laat ons u helpen

Ontregeling gekenmerkt door een lage staat van fysiologische opwinding, emotionele verdoving, beperkt functioneren, sociale terugtrekking en een verbroken verbinding tussen lichaam en gevoelens. Geassocieerd met de blootstelling van een persoon aan pijnlijke emoties of aan lagere niveaus van affectieve intensiteit, fysiologische opwinding of sensorische deprivatie dan ze kunnen verdragen. Voor sommige mensen worden tijdelijke toestanden van hypo-arousal veroorzaakt door waargenomen dreiging, traumatische herinneringen of herinneringen, of specifieke emoties. Anderen passen zich aan complexe trauma's aan door manieren te bedenken om zichzelf in chronische toestanden van hyperarousal te houden.

An van Veen (arts) en Michael van Gils (therapeut) zoeken naar de oorzaak van een aandoening of ziekte. Daar start de behandeling anders is het zoals men wel vaker zegt 'water naar de zee dragen'. Dit noemen we oorzaak geneeskunde. Soms is het ook wenselijk om (tegelijkertijd) de symptomen te behandelen. Dit noemen we symptoom geneeskunde.