Schildklier aandoeningen zijn medische aandoeningen die de functie van de schildklier beïnvloedt. De schildklier bevindt zich aan de voorkant van de nek en produceert schildklierhormonen die door het bloed reizen om te helpen bij het reguleren van vele andere organen, wat betekent dat het een endocrien orgaan is. Deze hormonen werken normaal gesproken in het lichaam om het energieverbruik, de ontwikkeling van baby’s en de ontwikkeling van de kinderjaren te reguleren.

Er zijn vijf algemene soorten schildklieraandoeningen, elk met hun eigen symptomen. Een persoon kan tegelijkertijd een of meerdere verschillende typen hebben. De vijf groepen zijn:

• Hypothyreoïdie (lage functie) veroorzaakt door onvoldoende vrije schildklierhormonen
  • Hyperthyreoïdie (hoge functie) veroorzaakt door te veel vrije schildklierhormonen
  • Structurele afwijkingen, meestal een struma (vergroting van de schildklier)
  • Tumoren die goedaardig (niet kankerachtig) of kankerachtig kunnen zijn
  • Abnormale schildklierfunctietests zonder enige klinische symptomen (subklinische hypothyreoïdie of subklinische hyperthyreoïdie).

Bij sommige typen, zoals subacute thyreoïditis of postpartumthyroïditis, kunnen de symptomen na een paar maanden verdwijnen en kunnen laboratoriumtests weer normaal worden. De meeste soorten schildklieraandoeningen gaan echter niet vanzelf over. Veel voorkomende symptomen van hypothyreoïdie zijn vermoeidheid, weinig energie, gewichtstoename, onvermogen om de kou te verdragen, trage hartslag, droge huid en constipatie. Veel voorkomende symptomen van hyperthyreoïdie zijn prikkelbaarheid, angst, gewichtsverlies, snelle hartslag, onvermogen om de hitte te verdragen, diarree en vergroting van de schildklier. Structurele afwijkingen veroorzaken mogelijk geen symptomen, maar sommige mensen kunnen symptomen van hyperthyreoïdie of hypothyreoïdie hebben die verband houden met de structurele afwijking of zwelling van de nek opmerken. Zelden kunnen kropgezwel compressie van de luchtwegen, compressie van de bloedvaten in de nek of slikproblemen veroorzaken. Tumoren, vaak schildklierknobbeltjes genoemd, kunnen ook veel verschillende symptomen hebben, variërend van hyperthyreoïdie tot hypothyreoïdie tot zwelling in de nek en compressie van de structuren in de nek.