corona maatregelen

Post Viraal Syndroom

Laat ons u helpen

Hoe blijven we gezond na de corona-crisis?

We spreken over PVS, of Post Viraal Syndroom, wanneer iemand in de periode na het doormaken van een virusinfectie op termijn chronische klachten ontwikkelt. In principe kan dit symdroom ontstaan na elke virus-infectie, maar het is bekend bij de ziekte van Pfeiffer of Q-koorts en momenteel actueel na het doormaken van covid-19. Bij het chronisch vermoeidheid syndroom (CVS) kan een onderliggende oorzaak een PVS zijn. Ook na het doormaken van bacteriële infecties kunnen blijvende klachten ontstaan. Een bekende is de ziekte van Lyme, dat ontstaat na de beet van een besmette teek.

PVS is daarmee een belangrijke veroorzaker van vage klachten.

Soms zitten er jaren tussen het doormaken van de infectie en het ontstaan van de ‘vage” klachten. Het Post Viraal syndroom gaat vaak gepaard gaat met chronische vermoeidheid, ontstekingen en auto-immuun reacties. Regulier bloedonderzoek levert bij PVS vaak geen aanwijzingen (meer) op. Er is geen basis meer voor behandelen van de klachten. Dit resulteert vaak in een vorm van symptoombestrijding met de inzet van pijnmedicatie en/of ontstekingsremmers. Deze medicatie heeft op zich weer invloed op de werking van het immuunsysteem waardoor men in een neerwaartse spiraal terecht kan komen.

PVS en Corona

Bekend is dat een klein deel van de mensen die een corona-besmetting hebben doorgemaakt erg moeizaam herstellen. Verwacht wordt dat herstel soms wel 1 jaar of langer zal kunnen duren. Zeker wanneer er sprake is van een combinatie met onderliggende ziekteprocessen. De klachten ontwikkelen zich soms in de loop van de tijd naar een beeld wat bekend staat als het chronisch vermoeidheid syndroom (CVS). Ook de invloed van het gebruik van veel medicijnen moet gezien de leeftijdsopbouw van de patiënten niet worden onderschat. (Bron)

Men hoeft overigens geen ernstige besmetting van een virus te hebben gehad om met PVS te maken te krijgen. Bekend is dat het juist na het hebben van milde klachten ook al kan ontstaan.

Voorbeelden PVS-kenmerken

– vermoeidheid
 – concentratieproblemen
 – evenwichtsproblemen
 – chronisch vermoeidheid syndroom (CVS: Chronic Fatique Syndrom)
 – verwardheid
 – dikke lymfe klieren
 – terugkerende koorts
 – prikkelbaarheid
 – neerslachtigheid
 – blijvend gevoelige keel (hoesten)
 – slecht helende wondjes
 – spierpijn
 – moeite met lezen (focussen)
 – krachtverlies
 – verminderde tastzin
 – slaapproblemen
 – nagel- en haarproblemen
 – verlies van reukzin
 – nachtelijk zweten
 – migraine
 – spijsverteringsklachten
 – vreemde kleur van ontlasting
 – reumatische klachten
 – ontwikkelen van allergie/intoleranties

Behandeling:

De behandeling start met een intake waar we een behandelplan maken. Dit behandelplan is gericht op:

• Het moduleren van het immuunsysteem, d.m.v. kruiden, paddenstoelen, medicatie, pre- en/of probiotica, homeopathie en/of dieetadviezen
  • Afhankelijk van de diagnose drie tot tien ‘20 steps Hyperbaric Ozon’ behandelingen.
  • Indien er longklachten zijn kunnen we de behandeling aanvullen met een aantal waterstof behandelingen.

Onderzoeken:

arrow_drop_up arrow_drop_down