Wat is Ozon?

Ozon is een zuurstofverbinding en wordt door haar ontsmettende werking niet alleen in geneeskunde toegepast maar ook in de industrie, onder meer bij zuivering van vervuild water of voor zuiver drinkwater. Ozon vormt in de atmosfeer een laag die schadelijke UV-zonnestraling opvangt. De laatste tijd komt Ozon steeds meer in de belangstelling als natuurlijk middel ter ondersteuning  van klachten. Denk dan aan chronische vermoeidheid, hart- en vaatproblemen, reumatische en andere pijnen en hardnekkige ontstekingen van uiteenlopende aard. Ook bij diverse huid en darmziekten wordt ozon met succes toegepast.

Hoe werkt Ozon?

De werking van ozon berust op een drietal eigenschappen:

• Ozon doodt bacteriën, schimmels en virussen en werkt ontsmettend. Hetkan daardoor worden toegepast bij: virusinfecties, herpes, gordelroos,schimmelaandoeningen, bacteriële ontstekingen.
  • Ozon stimuleert de zuurstofwisseling in de cel. Ozon verplicht cellenzuurstof op te nemen. Mensen ervaren vaak meer energie na een behandeling metozon. Uitgeputte weefsels herstellen sneller door de verhoogde zuurstofopname.De veerkracht wordt opgedreven en de natuurlijke afweer wordt verhoogd.
  • Zodoende kan men ozon toepassen bij: algemene vermoeidheid, huidziekten,ontgifting van het lichaam, darmaandoeningen, post virale klachten.
  • Ozon beïnvloedt de stofwisseling van in het bloed voorkomende vetzuren(cholesterol) en zorgt ervoor dat bloedvaten in een betere conditie blijven. Ozon kan men daarom ook toepassen bij: te veel aan cholesterol, gevolgen van
    suikerziekte

Nog eens kort de aandoeningen waarbij ozon-therapie ondersteunend kan werken:

• Vermoeidheid
  • Diabetes
  • Virusontstekingen: herpes, mononucleose (Herpes simplex(koortsblaasjesop de lippen en de geslachtsorganen), herpes zoster(gordelroos), Mononucleose(klierkoorts))
  • Klachten door veroudering van weefsels, zoals verslechtering zicht engehoor
  • Abcessen
  • Slecht helende(geïnfecteerde) wonden
  • Darmontstekingenzoals Colitis ulcerosa
  • Acne
  • Sportblessures
  • Schimmelziekten
  • Eczeem
  • Hooikoorts
  • Allergieën
  • Jicht en reuma
  • Oogziekten
  • Vetstofwisseling stoornissen
  • Obstipatie
  • Menopauzale klachten
  • Doorbloedingsstoornissen, ook in de geriatrie
  • Verbetering algemene afweeractivering (kanker)
  • Regeneratie en revitalisering sport en duursporten
  • Leverontstekingen
  • Gewrichtsaandoeningen degeneratie (slijtage)

Hoe wordt de Ozontherapie toegepast?

Ozon kan rectaal, intraveneus of op de huid toegediend worden. Bij de intraveneuze toediening wordt 100-250 ml eigenbloed via een canule uit een ader afgenomen. Dit bloed wordt gemengd met een Ozon-zuurstofmengsel en laat men terug in deze ader indruppelen. De behandeling duurt 15 tot 30 minuten. Deze handeling kan een aantal malen na elkaar herhaald worden, om het effect van de ozon te verhogen, tot maximaal 20 keer.  Het is vaak aanbevolen om in eerste instantie meerdere behandelingen te ondergaan, om nadien over te schakelen op een onderhoudsbehandeling.

Waarop moet u als Patiënt op letten?

Voor u een ozontherapie begint, moet u met de arts overleggen, welke medicamenten u op dat ogenblik mag innemen. Over het algemeen hoeven medicamenten niet stopgezet worden. Ozontherapie is een risicoarme therapie en wordt dikwijls met andere behandelingsvormen gecombineerd.

Let op!

Medische en zelfszo zuiver mogelijke ozon kan men wegens zijn prikkelende werking op deslijmvliezen niet in de LUCHTWEGEN toedienen. Dus Ozon mag u niet inademen!

Bij welke ziekten kan OZON  ondersteunend ingezet worden?

Uit: Ärztliche Gesellschaft für Ozon-Anwendung in Prävention und Therapie e.V. www.ozongesellschaft.de

Er zijn eenaantal ziekten die door ozon therapie positief beïnvloed worden. Dit blijkt uiteen groot aantal wetenschappelijke publicaties.

Om ervoor te zorgen dat de patiënten van de laatste ontwikkelingen in de ozontherapie kunnen genieten, hebben de ozontherapeuten zich in Medische Verenigingen voor Ozontherapie verenigd om de uitwisseling van ervaringen van artsen te versterken en te versnellen.

Uw arts zal u graag informeren, voor welke ziekte ozontherapie, die trouwens een laag risico
vorm van therapie is, effectief is en met succes kan worden gebruikt.

Links:

Aerztliche Gesellschaft fuer Ozon-Anwendung in Praevention und Therapie
(Aerztliche Gesellschaft fuer Ozon-Anwendung.de)
(Aerztliche Gesellschaft fuer Ozon-Anwendung.com)

Literatuur:
H. Georg Knoch  E. G Beck Renate Viehbahn Hänsler: „OZON-Handbuch: Grundlagen – Prävention -Therapie“ ecomed 1995, 11.Auflage 2006, Loseblattwerk im Ordner mit Ergänzungslieferungen. ISBN 3-609-76540-2
Renate Viehbahn Hänsler, Siegfried Rilling: „Praxis der Ozon-Sauerstoff-Therapie
– Ein Informations- und Arbeitsbuch“ vfm 1990 3.Auflage (1985)
Renate Viehbahn Hänsler: “Ozon-Sauerstoff-Therapie” HAUG VERLAG 1999,
ISBN 3-8304-7018-5
Renate Viehbahn Hänsler: “The Use of Ozone in Medicine”
ODREI-PUBLISHERS 2007. 5th edition. ISBN 078-3-934181-02-1