Wat is het?

Lichen Sclerosus is een vrij veel voorkomende huidaandoening. Het kan zich overal manifesteren maar vaak zie je het aan de geslachtsorganen. Bij vrouwen op de vulva en bij mannen op de penis.

Lichen sclerosus zijn kleine witte plekken die spontaan ontstaan op de geslachtsorganen. Lichen betekent ‘plekje’ en sclerosus betekent ‘verhard’. De huid ter plaatse van de lichen sclerosus voelt niet normaal soepel aan, de elasticiteit is eruit. Er is vorming van teveel bindweefsel, littekenachtig. De huid kan kapotgaan, er kunnen wondjes en zweertjes in ontstaan.

Omdat de klachten vaak beginnen met jeuk, denkt men vaak eerst aan een schimmelinfectie en wordt vaak pas later de juiste diagnose gesteld. Bovendien behoren deze klachten tot de taboesfeer en gaan mensen pas bij echt serieuze klachten actie ondernemen.

De aandoening kenmerkt zich door een ontstekingsbeeld. Omdat de oorzaak niet duidelijk is, kan het zijn dat er een bacteriële of virale infectie is geweest, welke aanleiding geeft deze aandoening te ontwikkelen. Het kan ook soms met een auto-immuunziekte in verband worden gebracht.

In zeldzame gevallen kan het onbehandeld leiden tot schaamlipkanker.

Het is een goedaardige aandoening. De oorzaak is niet bekend. Het is niet besmettelijk. Het is niet erfelijk.

Wie krijgt Lichen Sclerosus?

Lichen sclerosus komt het meest voor bij vrouwen, op de schaamlippen. Het kan al op jonge leeftijd ontstaan. Vaak verdwijnen de klachten weer na de puberteit. Mannen kunnen het ook hebben, meestal op de penis, op de eikel of de voorhuid. In zeldzame gevallen kan het ook elders op de huid voorkomen.  Ongeveer 2% van de bevolking heeft deze aandoening. Het komt voor bij alle leeftijden en bij zowel mannen als vrouwen. Echter, bij vrouwen komt het 6 keer vaker voor, met name na de overgang.

Welke klachten geeft het?

Jeuk en pijn zijn de meest genoemde klachten.

Hoe is deze aandoening te herkennen?

De huid gaat wit verkleuren, bij vrouwen zowel op de schaamlippen als rond de clitoris. Verder treedt vaak vormverandering op van de schaamlippen. Een gynaecoloog en dermatoloog kunnen dit vrij snel herkennen. Bij twijfel kan er gekozen worden een biopt (stukje weefsel) te nemen en dit te onderzoeken.

Hoe is Lichen Sclerosus te behandelen?

De reguliere behandeling bestaat uit medicinaal (corticosteroïd) en invettend zalven. Daarmee bestrijd je de aandoening niet, maar wel de effecten door de aandoening. Bij mannen kan bovendien overwogen worden de penis te besnijden (circumcisie).

De behandeling start met het moduleren van het immuunsysteem door gerichte voedingsadviezen, medicatie, suppletie en een speciale zalf. Met de voornoemde adviezen hebben we al veel goede ervaringen. Tijdens het intakeconsult kunnen we ook de behandelmethode met de Indiba Activ bespreken. Deze methode wordt veelal toegepast bij aandoeningen waar weefselherstel nodig is.

BeterKliniek beschikt over de Indiba Activ. Een geavanceerd systeem dat gebaseerd is op een constante 448 kHz-radiofrequentie. Deze activeert bio stimulatie (stamcelregeneratie) en de microcirculatie (doorbloeding). Het activeert de intra- en extracellulaire ionenbeweging, verhoogt de permeabiliteit van het celmembraan en de cellulaire stofwisseling. Het weer op gang brengen van de cellulaire uitwisselingen en het herstel van het elektrisch evenwicht verbeteren de natuurlijke processen van wondheling en weefselregeneratie.