Wat is leefstijlgeneeskunde?

Leefstijlgeneeskunde (Lifestyle Medicine) is het therapeutische gebruik van evidence-based voedings- en leefstijlinterventies, zoals de overschakeling naar een overwegend onbewerkt en plantaardig voedingspatroon, regelmatige beweging, verbeteren van de slaap en het verminderen van stress. Deze behandelingen hebben als doel het voorkomen, behandelen of in veel gevallen volledig omkeren van leefstijl gerelateerde ziektes.Het voorziet personen van de juiste kennis en levensvaardigheden voor effectieve gedragsverandering, om zo de onderliggende oorzaken van gezondheidsproblemen aan te pakken.

Duurzame gezondheid en gezondheidszorg

De enorme toename van chronische ziekten en de daarmee gepaarde ziektekosten, in Nederland en in veel andere landen over de hele wereld, is onhoudbaar. Zo is diabetes type 2 een dreigende wereldwijde pandemie met niet te overziene gevolgen. Nederland telt inmiddels al ruim 900.000 mensen met diabetes, en elk jaar komen er zo’n 75.000 nieuwe diabetespatiënten bij (dat is vergelijkbaar met een volle Amsterdam Arena). Leefstijlgeneeskunde is dan ook essentieel voor duurzame gezondheid en gezondheidszorg.

Ruim 80% aandoeningen leefstijl gerelateerd

Het goede nieuws is dat 80% of meer van alle ziektelasten in ons land gebonden zijn aan de behandeling van aandoeningen die hun oorsprong vinden in slechte voeding- en leefstijlkeuzes. Chronische ziekten en aandoeningen zoals obesitas, diabetes type 2, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, beroerte, depressie, osteoporose en verschillende vormen van kanker – zijn de meest voorkomende, kostbare en vermijdbare gezondheidsaandoeningen.

Waarom voeding bij leefstijlgeneeskunde centraal staat

Steeds meer mensen hebben overgewicht, krijgen diabetes of andere chronische ziekten. Voeding speelt daarbij vaak een cruciale rol. Doorgaans ligt aan deze gezondheidsproblematiek insulineresistentie ten grondslag, wat alleen maar verergert door het blijven eten van snel opneembare koolhydraten en insulineproducerende voeding. Ook overgewicht heeft veel meer te maken met een slecht dieet dan met gebrek aan beweging. Zo stellen onder meer onderzoekers van Britse cardiologen in het British Journal of Sports Medicine. “Het is tijd om die mythe te ontkrachten: er valt niet te sporten tegen een slecht eetpatroon.”