Heart Rate Variability (HRV)

  1. Home
  2. Heart Rate Variability (HRV)

Heart Rate Variability ofwel HRV?

Hartcoherentie training is een methode die wordt ingezet bij onder andere stress en spanningsklachten, slaapproblemen, vermoeidheid, cardiovasculaire problematiek en stemmingsproblemen (o.a. depressie, burn-out en PTSS). Met name bij stress en spanningsklachten krijgt het steeds meer bekendheid. De methode wordt binnen het bedrijfsleven, binnen de zorg, maar ook bij de politie steeds meer ingezet om medewerkers optimaal te begeleiden in het omgaan met spanning en het bevorderen van herstel na een ingrijpende gebeurtenis.

Hieronder een mooi filmfragment waarin de politie vertelt hoe zij gebruik maken van hartcoherentie training in hun werk.

Hartslagvariabiliteit (HRV), in het engels Heart Rate Variability, is het verschijnsel van variatie in de tijdsintervallen tussen de hartslagen. Het wordt gemeten door de tijdspanne tussen elke bons van de hartslag te meten.

Andere termen in het engels zijn: ” heart period variability “,”cycle length variability” en “RR variability”. In het Nederlands wordt het ook wel “RR-variatie” genoemd (waarbij R een punt dat overeenkomt met de piek van de golfvorm bij een ECG, ofwel elektrocardiogram en RR is de interval tussen de opeenvolgende R). Zie (RR plaatje)

Methoden die worden gebruikt om de hartslag te detecteren zijn onder meer: ECG (elektrocardiogram) en het hartslagsignaal afkomstig een infrarood oor sensor of een geavanceerde sport-hartslagmeter. ECG wordt beschouwd als superieur, omdat het een duidelijk golfvorm weergeeft en wat preciezer is. Hier wordt bijvoorbeeld op de afdeling cardiologie in het ziekenhuis mee gewerkt.

HRV geeft eigenlijk de interacties weer tussen het autonome zenuwstelsel, de bloeddruk, ademhaling en cellulaire reacties. Deze reacties produceren korte en langere ritmes in HRV-metingen.

Met Heart Rate Variability, ook wel hartslagvariabiliteit of kort HRV genoemd, wordt de veranderingen in tijd tussen de ene en de andere hartslag bedoeld, gemeten in milliseconden. Zo zie je in onderstaande afbeelding dat dit verschilt tussen de verschillende hartslagpieken. Boven het aantal milliseconden staat dan de BPM (beats per minut oftewel slagen per minuut). Zo is dat hieronder 70, 76 en 83 BPM. Als je van deze cijfers een grafiek maakt, krijg je een beeld van het patroon van je hartritme. In HRV Biofeedback software of ook wel hartcoherentie software genoemd wordt dit in beeld gebracht.

De tijdspannes tussen onze hartslagen worden direct beïnvloedt door het ons autonome zenuwstelsel (ANS). Het ANS is het gedeelte van het zenuwstelsel dat de onwillekeurig, onbewuste functionerende processen verzorgt, zoals die van spijsvertering, bloedsomloop, ademhaling, stofwisseling, cellulaire processen. Het autonome zenuwstelsel valt op te splitsen in de sympaticus (het ‘gaspedaal’ van uw lichaam) en de parasympaticus (het ‘rempedaal’ van uw lichaam).

Andersom wordt ons ANS ook weer beïnvloedt door onze spijsvertering, bloedsomloop, ademhaling, stofwisseling, cellulaire processen en andere (bekende en onbekende) factoren.

Een hoge HRV is een teken van gezondheid en fitheid. De parasympathicus en sympathicus werken dan in harmonie samen. Terwijl bij een lage HRV de “rem” en het “gaspedaal” tegelijkertijd worden ingedrukt en dit geeft een schokkerige werking van de pomp die ons hart is en het bloed stroomt ongelijkmatig naar onze organen.

Je kunt HRV eigenlijk op twee manieren analyseren:

  1. Domeinfrequentie analyse
    Hierbij wordt er meer naar de vorm van het patroon van het hartritme gekeken. Als er veel mooie gelijkmatige sinus golven in zitten met een frequentie van 0,1 Herz, dan is er sprake van een coherente HRV. Dit wordt hartcoherentie genoemd.
  2. Tijdsdomein analyse
    Hierbij wordt er vooral gekeken naar de hoogte van de amplitude van de golven in het patroon. Deze waarde zegt wat over je algehele gezondheid en het vermogen tot zelfregulatie. Hierbij zijn metingen in ruste of bij activiteit heel anders. Daar moet je eigenlijk rekening mee houden.

In de sport wordt bijvoorbeeld vooral de tijdsdomein analyse van HRV gebruikt om te meten of de sporter alweer fit genoeg is voor een volgende zware training. Zo is het een hulpmiddel om te bepalen hoe zwaar de volgende training kan zijn om niet geblesseerd te raken.

De Coherence Heart Trainer

De app “Coherence Heart Trainer (CHT) werd ontwikkeld in samenwerking tussen de organisatie “Complete Coherence” en de meest toonaangevende fabrikanten ter wereld, van niet invasieve cardiovasculaire technologie.

Ga je naar de Appstore om de “Coherence Heart Trainer” App te downloaden. Deze app toont je de HRV (Hartritme Variabiliteit) op je smartphone.

Voordelen van het gebruik van de CHT.

  • De CHT-app bezit verscheidene functies om ademhaling te trainen en om makkelijk een hogere graad van coherentie te bereiken.
  • Een adembegeleider dat kan ingesteld worden tussen de 4 en 12 ademhalingen per minuut.
  • Instellen van in- en uitademingstijden.
  • Coherentie & HRV-grafieken.
  • Doelstellingen per sessie.
  • Opmerkingen en nota’s tijdens de sessie.
  • Delen van resultaten op sociaal media.
  • Historiek van sessies.
  • Progressie rapporten en grafieken.
  • Gegevens kunnen verzonden worden naar derde partijen.
  • Passieve app-monitoring terwijl smartphone of tabblad vergrendeld is.

Beste hier uw KYTO Hartritme Monitor

Menu
error: Deze website is beveiligd tegen kopieren