Bacteriën de baas - bacteriofagen

In Nederland zijn bacteriofagen niet geregistreerd als geneesmiddel. Het mag daarom niet door Nederlandse artsen worden toegepast. Om deze reden behandelt de BeterKliniek zelf niet met bacteriofagen.

U kunt bij de BeterKliniek een intake-consult inplannen om de mogelijkheden te bespreken van een bacteriofagen-behandeling. BeterKliniek kan u indien gewenst, doorverwijzen naar de 'Eliava Kliniek' in Georgie. U kunt zich als patiënt zelf niet aanmelden.

Omdat er veel geregeld moet worden werkt BeterKliniek samen met Lydia Bakhuis, ervaringsdeskundige op het gebied van bacteriofagen en behandeling.

Bacteriofagen zijn kleine killer virussen die zich specifiek op een ziekmakende bacterie richten.
 Wij hebben allemaal, van nature al, vele bacteriofagen in ons lichaam. Er zijn geen bijwerkingen van bacteriofagen bekend.
 Bacteriofagen zijn te vinden in bijvoorbeeld het riool of het kanaal.
 Bij de ziekmakende bacterie wordt de juiste bacteriofaag gezocht.
 Deze faag zoekt die ene ziekmakende bacterie op, plakt zich eraan vast en injecteert de bacterie met het virus dat hij bij zich heeft.
 De bacteriofagen vermenigvuldigen zich binnen in de bacterie, dit proces herhaalt zich net zo lang totdat de bacterie openbarst en verdwijnt.
 Daarbij komen duizenden nieuwe bacteriofagen vrij, die het proces keer op keer herhalen, net zo lang tot de ziekmakende bacterie is uitgeschakeld.
 Daar waar antibiotica ook goede bacteriën uitroeit, laat de bacteriofaag de goede bacteriën met rust.
 Meer energie is vaak het eerste dat mensen opmerken tijdens een bacteriofagen behandeling.

Een bacteriofagen behandeling is bijvoorbeeld toe te passen bij terugkerende blaasontstekingen, maar ook voor keel, neus en oorontstekingen, open wonden, prostaat ontstekingen en bij bacteriële luchtweg en longinfecties.
 Bij blaasontstekingen gaat het in veel gevallen om de E Coli bacterie, maar ook de klebsiella en de staphylocuccus epidermides zijn veel voorkomende bacteriën die mensen flink ziek kunnen maken.
 Bij longinfecties betreft het in veel gevallen de pseudomonas of de enterococcus bacterie.
 En bij huidinfecties is vaak de staphylococcus aureus de boosdoener.
 Allemaal bacteriën die in veel gevallen lastig te bestrijden zijn met antibiotica.

Welke aandoeningen zijn te behandelen met bacteriofagen

• Infectie van de huid of weke delen in combinatie met brandwonden, wonden, cellulitis, abscessen, folliculitis, impetigo en pyoderma
  • Bot- en gewrichtsontstekingen zoals bacteriële artritis, osteomyelitis en ontstekingen als gevolg van protheses
  • Oogontstekingen zoals bacteriële conjunctivitis
  • Urineweg infecties zoals prostatitis, urethritis en cystitis
  • KNO infecties zoals sinusitis, pharyngitis, otitis media, en otitis externa
  • Luchtweginfecties: cystic fibrosis en chronische luchtweginfecties
  • Gingivitis en stomatitis
  • Maagdarminfecties zoals onder andere gastro-intestinale condities, prikkelbare darmsyndroom
  • MRSA
  • VRE(Vancomycineresistente enterokokken)
  • CRE(Carbapenemresistente Enterobacteriën)
  • ESBL vormende bacteriën (Extended-spectrum bèta-lactamase)

De volgende aandoeningen zijn helaas niet te behandelen met bacteriofagen:

• Ziekte van Lyme (Borrelia),
  • Q-koorts (Coxiella Burnetii)
  • Ziekte van Crohn
  • Reumatoïde Artritis (RA)
  • Tuberculose (TBC)
  • Chlamydia
  • Babesia
  • Bartonella
  • Colitis Ulcerosa
  • Heliobacter
  • Strenotrophomonas
  • andere mycobacteriële infecties
  • Spirocheten (bv. Ziekte van Weil) en Rickettsia infecties (bv. Vlektyfus)
  • Herpes zoster
  • Epstein Barr en andere virale infecties.

Hoe ziet een behandel traject eruit

Als u een bacteriofagen behandeling wilt starten, dan is het in de eerste plaats heel belangrijk om te weten welke bacterie de boosdoener is van de klachten.
 In veel gevallen is er een monster ( van bijvoorbeeld urine, wondvocht, etc) nodig om uit te zoeken welke bacteriofaag past bij de bacterie die speelt.
 Nadat het onderzoek gedaan is en er is vergelijkingsmateriaal met de uitslagen van onderzoeken hier in Nederland, zal de arts met een advies komen.
 In alle gevallen is het zo dat, als uw lichamelijk conditie het toelaat, afreizen naar de Eliava kliniek in Georgië het beste is.
 Op deze manier kan de arts een volledig beeld krijgen van u en van de klachten die er zijn.
 De artsen kunnen proberen de oorzaak van de klachten te achterhalen en die aan te pakken.
 Er zullen aanvullende onderzoeken gedaan worden en de behandeling zal worden opgestart.
 U zult 14 dagen verblijven in Georgië en thuis nog ongeveer 3 maanden na behandeld worden.
 Alleen in uiterste gevallen, bijvoorbeeld bij een zwakke lichamelijke gezondheid, is behandeling vanuit huis ook mogelijk.
 De arts zal dan de behandeling opstarten op basis van de gegevens die bij hem bekend zijn.
 Dit is dus onder andere gebaseerd op de uitslag van het monster dat is opgestuurd.

Kosten

Allereerst is het belangrijk om een monster op te sturen naar de kliniek in Georgië om uit te zoeken welke bacteriofaag geschikt is voor de bacterie die gevonden wordt.
 De kosten van het onderzoek zijn 85 euro per monster.

Zo nodig wordt u geholpen bij het  verkrijgen van een geschikt monster,  de verzending van het monster en bij het vertalen van de uitslag met het bijbehorende advies van de arts.
 Deze kosten zijn 175 euro.

Als behandeling mogelijk is zijn er vervolgens 2 opties.

Optie 1:

Onderzoeken en behandeling in de kliniek en ongeveer 3 maanden nabehandeling thuis kosten 3900 euro excl. reis, verblijf en begeleidingskosten.
 Het totale plaatje, inclusief reis, verblijf en de begeleiding zal ongeveer 6000 euro zijn.

Optie 2:

De behandeling wordt opgestart vanuit huis.
 Een behandeling vanuit huis kost 1900 euro excl. verzendkosten, invoerrechten en begeleidingskosten.
 Het totale kostenplaatje voor een behandeling op afstand zal inclusief verzendkosten, invoerrechten en begeleidingskosten ongeveer 2500 euro zijn.

Het kan zijn dat u na de behandeling een nabehandeling nodig bent. Dit wordt natuurlijk eerst onderzocht door middel van een nieuw monster. Dit tweede monster onderzoek is kosteloos. U zult alleen eventuele verzendkosten hebben, deze zijn 85 euro excl. BTW.

Als u een tweede behandeling start, dan zal deze wederom ongeveer 3 maanden duren.
 U betaald dan voor 25 doosjes bacteriofagen 700 euro, inclusief verzendkosten en invoerrechten.

Helaas is het zo dat een bacteriofagen behandeling niet is opgenomen in de zorgverzekering.
 De zorgverzekeraar zal deze behandeling dus niet vergoeden.

Resistente bacterie

In sommige gevallen is het zo dat er een resistente bacterie speelt.
 Dit zijn onder andere de resistente E Coli, de Enterococcus bacterie de Pseudomonas bacterie en de Klebsiella bacterie.
 Voor deze bacteriën zijn geen standaard fagen beschikbaar, maar er zal een aangepaste bacteriofaag gekweekt moeten worden.
 Het kweken van deze bacteriofaag duurt 6-8 weken en kost 1400 euro bovenop de behandelprijs.
 Voor een nabehandeling met een aangepaste bacteriofaag betaald u 800 euro.

Lydia Bakhuis

Lydia Bakhuis is ervaringsdeskundige op het gebied van bacteriofagen en behandeling. U zult tijdens het hele traject begeleid worden door haar en de artsen in de kliniek in Georgië.

Haar dochter Marit, inmiddels 13 jaar oud, heeft vanaf haar derde jaar te maken met terugkerende blaasontstekingen.
 Ze kreeg de ene antibiotica kuur na de andere om de ontstekingen te onderdrukken.
 Maar helaas met steeds minder vaak het gewenste resultaat.
 De ontstekingen volgden zich steeds sneller achter elkaar op en antibiotica resistentie lag op de loer. In november 2017 kwamen zij via het tv programma Dokters van Morgen voor het eerst in aanraking met bacteriofagen.

Na het zien van het programma hebben zij besloten om deze behandeling aan te grijpen voor hun dochter.
 In januari 2018 zijn zij afgereisd naar de kliniek in Georgië en na een behandeling van een half jaar is Marit, nu al ruim een jaar volledig pijn en ontsteking vrij. De kennis en ervaring die ze hebben opgedaan in deze periode, willen ze delen met andere mensen.
 Door de directe contacten die zij heeft met de artsen in de Eliava Kliniek in Georgië kan ze mensen snel en adequaat helpen en  vragen beantwoorden.