Infectie met het humaan immunodeficiëntievirus en het verworven immunodeficiëntiesyndroom (hiv/aids) is een spectrum van aandoeningen die worden veroorzaakt door infectie met het humaan immunodeficiëntievirus (hiv), een retrovirus. Na de eerste infectie kan een persoon geen symptomen opmerken of een korte periode van griepachtige ziekte ervaren. Meestal wordt dit gevolgd door een langdurige periode zonder symptomen. Als de infectie voortschrijdt, interfereert het meer met het immuunsysteem, waardoor het risico op het ontwikkelen van veelvoorkomende infecties zoals tuberculose, evenals andere opportunistische infecties en tumoren die anders zeldzaam zijn bij mensen met een normale immuunfunctie, toeneemt. Deze late symptomen van infectie worden het verworven immunodeficiëntiesyndroom (AIDS) genoemd. Deze fase wordt vaak ook geassocieerd met onbedoeld gewichtsverlies.

HIV wordt voornamelijk verspreid door onbeschermde seks (inclusief anale en orale seks), besmette bloedtransfusies, injectienaalden en van moeder op kind tijdens zwangerschap, bevalling of borstvoeding. Sommige lichaamsvloeistoffen, zoals speeksel, zweet en tranen, dragen het virus niet over.

Preventiemethoden omvatten veilige seks, naalduitwisselingsprogramma's, behandeling van geïnfecteerden, evenals profylaxe vóór en na blootstelling. Ziekte bij een baby kan vaak worden voorkomen door zowel de moeder als het kind antiretrovirale medicatie te geven.

Bekend als de Berlijnse patiënt en de Londense patiënt, zijn twee personen naar verluidt genezen van aids en de NIH en Gates Foundation hebben $ 200 miljoen toegezegd voor de ontwikkeling van een wereldwijde remedie voor aids. Hoewel er nog geen algemeen beschikbare remedie of vaccin is, kan antiretrovirale behandeling het verloop van de ziekte vertragen en kan leiden tot een bijna normale levensverwachting. Behandeling wordt aanbevolen zodra de diagnose is gesteld. Zonder behandeling is de gemiddelde overlevingstijd na infectie 11 jaar.

In 2020 leefden wereldwijd ongeveer 37 miljoen mensen met hiv en in dat jaar waren er 680.000 doden gevallen. Naar schatting 20,6 miljoen hiervan leven in oostelijk en zuidelijk Afrika. Tussen de tijd dat AIDS werd vastgesteld (begin jaren tachtig) en 2020, heeft de ziekte wereldwijd naar schatting 36 miljoen doden veroorzaakt. Hiv/aids wordt beschouwd als een pandemie: een uitbraak van een ziekte die zich over een groot gebied verspreidt en zich actief verspreidt.

HIV maakte de sprong van andere primaten naar mensen in het westen van Centraal-Afrika in het begin tot het midden van de 20e eeuw. AIDS werd voor het eerst erkend door de Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention (CDC) in 1981 en de oorzaak ervan - HIV-infectie - werd in het begin van het decennium vastgesteld.

Hiv/aids heeft een grote impact op de samenleving, zowel als ziekte als als bron van discriminatie. De ziekte heeft ook grote economische gevolgen. Er zijn veel misvattingen over hiv/aids, zoals de overtuiging dat het kan worden overgedragen door non-seksueel contact. De ziekte is onderwerp geworden van veel controverses met betrekking tot religie, waaronder het standpunt van de katholieke kerk om condoomgebruik als preventie niet te ondersteunen. Het heeft internationale medische en politieke aandacht getrokken, evenals grootschalige financiering sinds het in de jaren tachtig werd geïdentificeerd.

An van Veen (arts) en Michael van Gils (therapeut) zoeken naar de oorzaak van een aandoening of ziekte. Daar start de behandeling anders is het zoals men wel vaker zegt 'water naar de zee dragen'. Dit noemen we oorzaak geneeskunde. Soms is het ook wenselijk om (tegelijkertijd) de symptomen te behandelen. Dit noemen we symptoom geneeskunde.